Google mijn bedrijf, wat is het en waarom heb je het nodig?
Google Mijn Bedrijf is een van de eenvoudigste manieren om de weergave van je site in de zoekresultaten te verbeteren, maar veel bedrijven maken er niet optimaal gebruik van.
In dit artikel bekijk ik waarom kleine bedrijven een Google Mijn Bedrijf-vermelding zouden moeten hebben en waarom het de moeite waard is om de tijd en moeite te nemen om de vermelding zo nuttig en effectief mogelijk te maken.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google My Business (GMB) is in wezen een dienst voor lokale bedrijfsvermeldingen, die op grote schaal wordt gebruikt. Je vindt bijvoorbeeld soms vermeldingen voor multinationals zoals Starbucks naast lokale cafés en restaurants.
De grote jongens hebben misschien al een Google Mijn Bedrijf-vermelding, maar elk bedrijf maakt kans op een prominente vermelding als het de basis goed doet en waarde levert aan klanten.
Je ziet deze vermeldingen bij veel Google-zoekopdrachten, en jouw bedrijf kan op verschillende manieren verschijnen. Het meest voor de hand liggend is een zoekopdracht naar je bedrijfsnaam.
Als iemand zo naar de bedrijfsnaam heeft gezocht, is het waarschijnlijk dat hij op zoek is naar informatie over het bedrijf en de google listings
Ze kunnen bijvoorbeeld meteen het adres, de openingstijden en een contactnummer zien, evenals een overzicht van recensies. Er zijn afbeeldingen en een link naar een routebeschrijving – handig als de zoeker een paar minuten lopen verderop op zoek is naar een koffie.
De zoeker vindt dus snel de gegevens die hij nodig heeft, met als enig potentieel nadeel dat hij de informatie in de vermelding heeft gevonden in plaats van op de website van het bedrijf.
Maar de voordelen van de vermelding maken het verlies aan web verkeer waarschijnlijk goed. Bovendien zullen ze nog steeds doorklikken voor meer informatie over producten
Een andere manier waarop een zakelijke GMB-vermelding in zoekopdrachten verschijnt, is bij lokale zoekopdrachten naar een bedrijfstype.
Dit is misschien wat GMB zo krachtig maakt – deze vermeldingen domineren de eerste pagina van zoekopdrachten en de drie in dit geval vermelde bedrijven zullen waarschijnlijk profiteren van een dergelijke prominente positie.
Deze GMB-resultaten worden vaak het ’three pack’ genoemd, omdat Google de drie beste of meest relevante lokale vermeldingen voor deze zoekopdrachten eruit pikt.
Waarom heb je een Google Mijn Bedrijf-vermelding nodig?
Als je op wat voor manier dan ook zaken doet, heb je er een nodig. Dit is waarom…
Prominentie in zoekresultaten
Zoals het bovenstaande voorbeeld van Relevant Records laat zien, kan een vermelding jouw bedrijf helpen op te vallen in de zoekresultaten, en mensen helpen jouw bedrijf te vinden, of het nu online of offline is.
Hoewel vermeldingen garanderen dat je verschijnt in zoekopdrachten naar merknamen, is een dergelijke prominente positie niet automatisch voor resultaten van het type ‘bedrijf’.
Dit kan afhangen van de mate van concurrentie in jouw lokale omgeving voor jouw bedrijfstype, en factoren zoals beoordelingsscores, maar er zijn manieren om jouw kansen te maximaliseren.
Als je echter in de top drie resultaten kunt komen, is dat een geweldige manier om mensen naar jouw website of fysieke locatie te leiden.
Het belang van lokaal zoeken
Bij Google Mijn Bedrijf draait alles om lokaal zoeken – dit omvat zoekopdrachten in de buurt van jouw bedrijf en zoekopdrachten buiten het gebied waaraan de locatie is toegevoegd.
Als een gebruiker bijvoorbeeld in Arnhem is, zoekt hij misschien alleen naar ‘online marketing‘, maar als hij later naar Arnhem gaat, zoekt hij naar ‘online marketing Arnhem ‘.
Volgens statistieken van Google is 46% van alle Google-zoekopdrachten lokaal, terwijl het GMB ’three pack’ met resultaten in 93% van alle lokale zoekopdrachten verschijnt.
Deze zoekopdrachten vielen in de volgende categorieën:
Eten – 84%
Entertainment – 56%
Bankieren – 50%
Kleding en schoenen – 41%
Persoonlijke verzorging – 38%
Uit het onderzoek bleek ook dat 60% van de mobiele gebruikers ‘zeer waarschijnlijk’ zou klikken op de eerste twee of drie resultaten die ze zien, wat veelzeggend is gezien de manier waarop GMB-resultaten verschijnen bij mobiele zoekopdrachten.
Als je je kansen in lokale zoekresultaten wilt verbeteren, dan is een Google Mijn Bedrijf-vermelding de sleutel.
Neem voor meer informatie en ondersteuning met de IWA-Groep contact op wij helpen je graag met de setup van Google Mijn Berdrijf.