Blog

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights:

Google PageSpeed Insights is een handig hulpmiddel voor webmasters, ontwikkelaars en site-eigenaren. Veel mensen besteden echter buitensporig veel tijd aan het behalen van die felbegeerde 100/100 score en doen er alles aan om hun site zoveel mogelijk te optimaliseren. Dit was echter nooit de bedoeling van Google PageSpeed Insights, en het is uiteindelijk een vruchteloze onderneming. Ons standpunt is dat wanneer u zich richt op de aanbevelingen van het platform, in plaats van blindelings te streven naar dat cijfer bovenaan de pagina, u het meeste uit deze tool haalt.

Dit artikel is een uitgebreide gids over hoe je Google PageSpeed Insights optimaal kunt gebruiken. We bespreken waarop Google je score baseert en hoe je actie kunt ondernemen op de aanbevelingen die je krijgt.

Een inleiding tot Google PageSpeed Insights

Voor het geval u niet bekend bent met Google PageSpeed Insights, het is een tool die wordt gebruikt om de prestaties van een website te testen. U kunt een willekeurige URL invoeren om deze te laten analyseren:

Google PageSpeed Insights

Google geeft je dan een algemene score van 0 tot 100, die gebaseerd is op verschillende best practices in de wereld van website-optimalisatie:

Google PageSpeed Insights score

Naast deze score ziet u ook de verschillende aanbevelingen van Google over hoe u uw prestaties (en dus uw PageSpeed Insights score) kunt verbeteren:

Google PageSpeed Insights Aanbevelingen

Sinds 2018 worden PageSpeed Insights-scores berekend via Lighthouse, de open-source, geautomatiseerde tool van Google voor het verbeteren van de algehele kwaliteit van webpagina’s. Dit platform kan verschillende factoren evalueren, waaronder prestaties, toegankelijkheid, progressieve webapps en meer.

Als u de volledige beoordeling van Lighthouse voor uw site wilt bekijken, kunt u de Measure-tool van Google gebruiken:

Google Webmasters Measure Auditing Tool

Naast het uitvoeren van een prestatietest zoals Google PageSpeed Insights, krijgt u ook scores voor toegankelijkheid, best practices en zoekmachineoptimalisatie (SEO).

De waarheid over 100/100 scoren in Google PageSpeed Insights

Zoals we aan het begin van dit bericht hebben vermeld, hebben we gezien dat veel website-eigenaren en -ontwikkelaars geobsedeerd raken door het behalen van een perfecte PageSpeed Insights-score. Helaas heeft deze groep mensen de neiging om het belangrijkste deel van de testresultaten over het hoofd te zien: de aanbevelingen.

Hoewel u er zeker naar moet streven om de laadtijden van uw website zoveel mogelijk te verbeteren, is het behalen van een 100/100 in Google PageSpeed Insights niet zo belangrijk. Om te beginnen is het niet eens de enige test voor prestaties.

In tegenstelling tot PageSpeed Insights kunt u Pingdom Tools gebruiken om uw site vanaf meerdere locaties te testen:

Pingdom Tools Snelheidstest Resultaten

U kunt ook tests uitvoeren op platforms zoals GTmetrix (die PageSpeed Insights en YSlow-scores combineert) en WebPageTest. De kans is groot dat de scores op de verschillende platforms niet exact overeenkomen, wat aangeeft hoe wispelturig en subjectief deze cijfers in de praktijk kunnen zijn.

Waar het echt om gaat is de werkelijke snelheid van uw site. Om het in perspectief te plaatsen: we hebben sites gezien met gemiddelde laadtijden van minder dan 500 milliseconden (wat extreem snel is!) die toch geen 100/100 score kregen op PageSpeed Insights.

Iets anders dat uw perceptie van snelheidsoptimalisatie zou kunnen veranderen is de “waargenomen prestatie” van uw site, d.w.z. hoe snel uw bezoekers hem waarnemen. Om het ronduit te zeggen: uw bezoekers geven niets om uw Google PageSpeed Insights-score. Ze willen gewoon uw inhoud zo snel mogelijk zien.

Het echte doel van het testen van de prestaties van uw website met Google PageSpeed Insights is dus niet het behalen van een hoge score. Wat is het dan wel? Probleempunten op uw site vinden, zodat u die kunt optimaliseren en zowel de werkelijke laadtijd als de door uw bezoekers waargenomen laadtijd kunt verkorten.

Hoe Google PageSpeed Insights ziet

Behalve dat het de gebruikerservaring (UX) beïnvloedt, speelt prestatie ook een rol bij SEO. Aangezien PageSpeed Insights wordt beheerd door de grootste en populairste zoekmachine ter wereld, is het logisch dat uw score een effect kan hebben op de zoekmachineranking van uw site (althans die van Google zelf).

In werkelijkheid is dit inderdaad het geval: Google gebruikt PageSpeed Insights om hun rankings te bepalen – soort van. In grote lijnen is websitesnelheid inderdaad een rankingfactor. En de prestatiescore geeft.