Blog

Wat betekend SEA?

Wat betekend SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising wat in het Nederlands betekend adverteren via de zoekmachine. De meest gebruikt vorm hierin is Google ADS.
Maar ook Bing ADS is een populaire vorm die steeds meer begint te groeien.
Maar wat kun je bereiken met SEA en wat is ervoor nodig ?
Dat bespreken we allemaal op deze pagina!

 

Hoe werkt SEA?

Om jouw een indruk te geven hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken gebruiken wij Google ADS.
Wanneer je met een nieuwe advertentie gaat beginnen zal Google je vragen naar je zoekwoorden.
Het zijn de bekende advertenties die je bovenaan en onderaan de organische zoekresultaten ziet wanneer je iets opzoekt.
Vandaag de dag is het mogelijk om naast deze tekst advertenties ook gebruik te maken van Google Shopping.
Dit is een lijst met artikelen die weer boven de tekstadvertenties verschijnt dus nog zichtbaarder is.

Een advertentie in Google ADS is opgebouwd uit:

Titel:
Hier vul je een zelfgekozen titel in waarin je jouw product of diensten zo kort mogelijk beschrijft maar wel zo dat het op verkoop gericht is.
URL:
Dit is het adres van de pagina waar de bezoeker op terecht komt
Tekst:
Een korte tekst waarin je jouw onderneming of producten promoot in ongeveer 165 tekens.
Het is niet erg als het een beetje langer is want als je de aandacht van de bezoeker hebt gaat hij of zij toch wel verder lezen.

 

Voor bijna elk systeem is er wel een plugin te vinden waarmee je dit eenvoudig zelf kunt instellen.
Wij gebruiken voornamelijk YOAST die werkt met WordPress.
In onze ogen is deze plugin niet alleen effectief maar ook nog eens gebruiksvriendelijk.

Waar houden wij rekening mee in een SEA advertentie?

1.De daadwerkelijke kosten per lead.
Of terwijl wat moet jij investeren om een verkoop eruit te halen
2.ROAS wat betekend return of a spend.
Het totale bedrag dat je terugkrijgt voor de totale kosten die je hebt geïnvesteerd.
3.ROI dat betekend return on investement
Wat heb je totaal bereikt met de campagne en is het verstandig om dit door te zetten of zullen we ons op een ander product richten.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden waarop wij jouw campagne beoordelen en optimaliseren.
Wil je meer over dit onderwerp weten.
Ons doel is om steeds betere resultaten voor jouw te boeken in deze cijfers zodat er een opbouwende lijn ontstaat.
Dit betekend voor jouw dat je steeds meer gaat verkopen en klaar bent om te groeien!
Neem dan contact met ons op.

Hoe maak je een campagne succesvol?

Een campagne word succesvol wanneer je de resultaten goed in de gaten houd.
Doe dit bij voorkeur dagelijks tot wekelijks.
Wij combineren Google ADS met Google Analytics.
Hierdoor kunnen wij gegevens zien zoals hoelang een gebruiker op de website is of dat zij afhaken voor of na het bestelproces enzovoorts..
Zo voorkom je onnodig hoge kosten  die niet in nieuwe klanten resulteren.
Maar het kan ook zijn dat je op een ander zoekwoord wel die resultaten kan behalen.
Daarom is het belangrijk dat je dit door een professional zoals ons laat doen.
Google ADS is leuk en gebruiksvriendelijk wanneer je er verstand van hebt.
Maar wanneer je dit nog nooit hebt gedaan kan dit veel geld kosten.

SEA budget

Als ondernemer weet jij wat je ongeveer wilt behalen.
Het mag een x bedrag kosten en daar moet ook weer een x bedrag uitkomen.
Omdat steeds meer mensen adverteren via Google kan het zijn dat de populairste zoekwoorden hartstikke duur zijn.
Het werkt namelijk op basis van een veiling systeem en de prijs zou in principe dagelijks gewijzigd kunnen worden.
Door in te zetten op zogenaamde long tail zoekwoorden haal je meer succes.
Je hebt een kleiner bereik maar het werk 9 van de 10 keer vele malen effectiever.
Daarnaast bestellen de klanten ook vaker iets op zo’n longtail zoekwoord.
Wij werken samen met jou en kijken naar wat haalbaar en realistisch is voor jouw onderneming.

Wereldwijde SEA resultaten

Wist je dat er dagelijks meer dan 6.5 miljard zoekopdrachten in de zoekmachines zijn.
En dat ondernemers voor elke euro die ze investeren gemiddeld gezien 2 euro terug verdienen.
89% van die 6.5 miljard bezoekt de advertentie sites die ze in google zien.
Ook zien we een grote veranderingen van automatisch bied strategieën verbeteren ten opzicht van voorgaande jaren. Zo kan het proces steeds meer geautomatiseerd worden.
Daarnaast word het verschil tussen organische en betaalde advertenties steeds kleiner.
Slechts 11% van het zoekverkeer klikt als eerste op een advertentie die organisch hoog staat.

Nieuwe SEA mogelijkheden

Een van de snel groeiende SEA mogelijkheid is de retargeting.
Steeds meer bedrijven spelen hier op in zoals bijvoorbeeld Google en Facebook.
Met retargeting trigger je de mensen die al eens eerder een van jouw pagina’s bezocht hebben.
Wanneer zij dus weer een nieuw product zoeken en al eens eerder bij jouw geweest zijn zul je bovenaan verschijnen tussen de advertenties.
Zo keren steeds meer klanten juist bij jouw terug i.p.v. de goedkoopste concurrent.
Wij zien steeds meer van dit soort campagnes effectief aanslaan.
Dus informeer hierover bij een van onze medewerkers.