Blog

Wat is conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Met conversie optimalisatie gaan wij jouw website optimaliseren voor een betere conversie.
Wij zullen dus verschillende aspecten gaan analyseren zoals :
– Waarom koopt de klant niets?
– Haken ze af in het bestel proces of al in de zoekmachine?
– Ligt het aan de prijs?
En nog veel meer onderwerpen…
Een voorbeeld is je hebt een webshop waarin van de 1000 bezoekers slechts 5% iets daadwerkelijk koopt.
Wij onderzoeken en optimaliseren de website zodat de 5% gaat groeien.
Dit gaat stapsgewijs en een eindresultaat is niet vooraf te bepalen maar wij zetten alles op alles om jouw onderneming te laten groeien.

Stappenplan
1. Wij starten een zoekwoorden analyse om te kijken op welke woorden jij gevonden wilt worden.
Dat doen wij door te kijken op welke woorden de concurrent al zichtbaar is en welke woorden jij in gedachte hebt.
2. Nu gaan we de zoekwoorden door de zoekmachine halen en vergelijken welke resultaten eruit komen.
3. We maken een selectie van concurrenten en de 5 meest voorkomende concurrenten gebruiken wij om wekelijks mee te vergelijken.

Vervolgens gaan we vergelijken op alle criteria die jij aangeeft of wat ons opvalt.
Dit kan prijs en levertijd zijn maar ook aanbod en locatie.
Wanneer je bijvoorbeeld ook een fysieke winkel hebt wil je ook lokaal gevonden worden.
Hier zijn uiteraard andere tools voor als voor nationaal of internationaal.

Waardepositie bepalen

Het is belangrijk om te onderzoeken hoe jouw webshop presteert tegenover de concurrent.

Wij doen dit door een waarde positie voor jouw onderneming te bepalen.
Als voorbeeld gebruiken wij 25 zoekwoorden waarmee jij op de eerste pagina’s van Google moet komen te staan.
Het liefste nummer 1 maar dit is niet altijd realiseerbaar.
Zo hebben wij een beeld van uw onderneming en kunnen wij door bijvoorbeeld SEO toe te passen jouw positie verbeteren.
Enkele criteria waar wij ook in vergelijken zijn prijs, locatie, levertijd en aanbod.
Vervolgens gaan wij met die criteria in de schoenen van de klant staan.
Zo komen wij tot inzichten waarom ze juist bij de concurrent kopen.
Dit is niet altijd omdat het goedkoper is maar het kan ook ontbrekende informatie of minder service dan een concurrent zijn die hier voor zorgt.
Veel mensen willen best wat meer betalen maar dan willen ze ook een stuk persoonlijke aandacht of betere service ervoor terug.

 

Conversie optimalisatie en techniek

Het is belangrijk dat jouw website of webshop technisch in goede staat is.
Wij achterhalen of er niet een te lange tijd is voor wij verbinding krijgen met de server.
Of dat je bijvoorbeeld links naar niet bestaande pagina’s hebt staan.
Ook zorgen wij ervoor dat 4xx en 5xx fouten uit de website worden gefilterd en op de juiste 3xx manier worden omgeleid.
Een mobiele versie van jouw website of webshop is van groot belang voor de SEO score van Google sinds 2018. Ook deze nemen wij technisch onder de loep.
Ons streven is om minimaal 90% goed te hebben staan zodat jij gevonden kan worden op de eerste pagina van Google. Afhankelijk van de branche is dit haalbaar of juist niet haalbaar.
Het hangt er ook vanaf of je voor internationaal, nationaal of lokaal kiest.
Vaak heb je lokaal minder concurrenten en is de eerste pagina met gemak te halen!

 

Optimale ervaring voor klanten

Het is belangrijk om bij een goede hosting provider aangesloten te zijn.
Het kan namelijk voorkomen dat je een groot publiek op je website mag verwelkomen en dan is er niets zo vervelend als dat de website het niet doet. Let daarom altijd goed op dat je geen limiet aan dataverkeer hebt bij je hosting provider.
Daarnaast is het ook belangrijk om op mobiele apparaten een goed uiterlijk te hebben.
70% van de wereld bevolking gebruikt dagelijks een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet.
Zo hebben wij bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om foto’s te verkleinen en de laadtijd van jouw website te verbeteren. Dit komt allemaal ten goede van de SEO score.
Maar het belangrijkste hiervan is dat de klant minder snel afhaakt en gemakkelijk bij jouw bedrijf kan bestellen.

Klantvriendelijke aspecten

Wanneer wij jouw website optimaliseren kijken wij ook naar de volgende onderdelen:
Bied jij de beste service en garantie of moet dit meer benadrukt worden?
Wat is de snelheid van de klantenservice en via welke kanalen ben jij bereikbaar?
Ga jij veilig met de gegevens van klanten om?
Een klant wil vaak best wat extra betalen voor een product.
Maar daarbij komen deze aspecten het meeste naar voren.

 

Wanneer je dit duidelijk in kaart hebt weet je ook van welke producten je afscheid moet nemen of moet proberen te veranderen.
Het kan zijn dat er bijvoorbeeld niet duidelijk genoeg bij staat hoe het product werkt.
Maar het kan ook dat concurrenten dezelfde omschrijving geven alleen goedkoper zijn dan jouw.
Op dat moment schakelen wij snel en gaan wij unieke content schrijven die de koper motiveert om het toch te gaan kopen.
Denk hierbij aan een uitgebreidere uitleg of benadrukken dat de garantie en service bij jouw het beste is.
De ervaring leert dat mensen best wat meer willen betalen maar dan moet het ook lijken of letterlijk zijn dat jij meer bied.