Blog

Wat is een chatbot precies?

Wat is een chatbot precies?
Een chatbot gebruik je vaak om 24 uur per dag service te kunnen bieden aan klanten. Vaak verschijnt deze in beeld wanneer je op een website surft. Binnen enkele seconden krijg je antwoord op de meest gestelde vragen. Dit kun je namelijk makkelijk in programmeren. Maar als je het antwoord niet weet kun je de klant ook aangeven de gegevens achter te laten zodat een medewerker contact kan opnemen. Of je kunt kiezen gedurende de dag er een echte medewerker achter te zetten die direct vragen kan beantwoorden. De chatbot word steeds slimmer en kan zo bijna altijd dat stukje service extra bieden waar de klant naar zoekt. Zo kun je meer bestellingen realiseren.

Wat zijn de mogelijkheden van een chatbot?
Naast het feit dat klanten antwoord krijgen op hun vragen geeft dit ook inzichten aan de marketing afdeling. Zij kunnen het zo programmeren dat zij volgen wat de klant na het gesprek doet. Zie je dat er een bestelling word gedaan dan is dit goed nieuws. Word er geen bestelling gedaan dan kan de marketing afdeling opzoek gaan naar waar de fout zit. Zo kun je altijd voldoen aan de wensen en behoeften van de bezoekers die mogelijk klanten woorden bij jouw bedrijf.

Waar vind je een chatbot
Bijna elke webshop beschikt tegenwoordig over een chatbot. Dit resulteert gemiddeld in een omzetstijging van 30% of meer. Het is dus een onmisbare functie die je jouw klanten kunt bieden. Maar je hebt ze tegenwoordig niet alleen meer op websites. Zo kun je ook in Whats app instellen dat klanten automatisch een antwoord krijgen als je afwezig bent. Maar ook een standaard begroeting met daarin het bericht dat hun vraag ontvangen is kun je instellen. Ditzelfde principe geld voor facebook en het kost weinig tijd om dit in te stellen. Maar het is een effectieve tool om de klant aan jouw producten te binden.

error: Content is protected !!